jjj

k

k

k

k

k

k


We hebben last van de macho’s,
maar waarom zijn macho’s nou eigenlijk zo macho?


DE SPORTSCHOOLKLOOF

"

Toen ik als jongetje van vijftien de sportschool binnenkwam, vol energie en motivatie, maakte ik kennis met, hoe ik het noem, de sportschool kloof. Een afstandelijk gevoel met andere sporters, oefeningen en plekken door de invloed van de macho cultuur: grote mannen die smijten met gewichten, grommen bij de uitvoering van oefeningen, je star aan kunnen kijken en na elke oefening de hele sportschool scannen om erachter te komen wie hun prestaties wel niet allemaal gezien hebben. Om daar tussen die mannen te gaan staan, nee, dat deed ik niet. Daarvoor voelde ik mij veel te onzeker en ongemakkelijk. Slechts drie maanden hield ik het vol tussen de machines, ontwikkeling bleef uit, ik voelde mij onprettig en zij mijn abonnement alweer op. Niet alleen ik maar 562.909 andere Nederlanders hebben last van deze sportschool kloof.

"


We hebben last van de macho’s, maar waarom zijn macho’s nou eigenlijk zo macho?

Existentialistische denkers verzinnen wat zij in wezen zijn door een aanwezigheid van een existentiële frustratie. Een conflict tussen verschillende persoonlijke waarden, de existentiële frustratie, roept op tot een noögenische neurose en wordt geuit in het verspreiden van pseudo gevoelens. Dit kan zowel met woorden maar wordt vooral met lichaamstaal gedaan in sportscholen. Denk hierbij aan het smijten van gewicht, overdreven geluid maken tijdens de beoefening van verschillende bewegingen en het voortdurend checken of diegene wel gezien wordt. Het uiten van deze pseudo gevoelens kan door andere sporters in de sportschool als lastig of zelfs intimiderend worden ervaren. Uit resultaten van een afgenomen enquête is deze existentiële frustratie terug te vinden in een onevenwichtig samenhang tussen de vijf pijler van de well-being theory bij de macho’s. In dit overzicht is een verschil tussen de hoogste en de laagste pijler van 1,44 te zien. Vergeleken met het verschil van 0,48 bij de normale sporter is er sprake van een disbalans in de waarden. Met het oog op de drie primaire levensbehoeften: autonomie, intelligentie en verbondenheid is vooral bij de laatstgenoemde een achterstand in de waarden uit de resultaten te zien. Relaties en maatschappelijk hebben betrekking op samenhorigheid.

De macho’s vertonen hun gedrag omdat hun behoefte aan samenhorigheid niet wordt vervuld.


Wat voor last en onzekerheden ervaren de andere sporters?

Machogedrag zorgt voor intimidatie bij de ‘gewone’ sporters die hier last van ervaren. Dit komt niet ten goede van enige onzekerheden of ongemakkelijkheden waar zij wellicht al mee kampen:



"

“Ik heb echt geen idee hoe je dit apparaat moet gebruiken.”
“Zullen de andere sporters me niet veel te dik/dun of ongetraind vinden?”
“Ik ga maar niet naar het stoere-mannen-gebied, dan kijken ze me vast raar aan.” “Kan ik deze sportbroek/ dit shirt eigenlijk wel hebben?”
“De trainer heeft me deze oefening al 10x uitgelegd, maar eigenlijk begrijp ik hem nog steeds niet.”
“Ik zou graag een groepsles willen doen, maar daar zijn vast alleen ervaren sporters.”
“Ik heb een veel te slechte conditie/kracht, ik kan vast geen enkele oefening uitvoeren.”
“Ik doe veel minder gewichten dan alle anderen, wat zullen ze wel niet denken!?” “Waarom zou diegene zo naar me zitten te kijken? Doe ik iets raars?”
“Ik pas vast niet tussen het publiek daar.”



"


Eigen verantwoordelijkheid sportscholen.

De huidige algemene aanpak tegen de sportschool kloof is heel kort en bondig uit te zetten: die is er niet. heeft de KNKFB een verwijzing op haar website naar de eerdergenoemde campagne van de NOC*NSF wanneer er vragen van de bezoekers komen naar veiligheid en intimidatie. Wel hebben zij een vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon kan tegen betaling worden gebeld of worden gemaild. Kortom, de sportscholen worden hier momenteel zelf verantwoordelijk voor gesteld en de sporters mogen het zelf uitzoeken


Hoe kan jij als sportschooleigenaar bijdragen aan een oplossing van de sportschoolkloof. 

Het creëren van een cultuur in een sportschool gaat niet vanzelf, laat staan het veranderen van een cultuur wat al jaren in stand is. De aanpak om een onveilige sportcultuur om te buigen in een veilige omgeving waar iedereen zich prettig voelt en zijn of haar potentie en ontwikkeling na kan streven is dan ook ingewikkeld, maar niet onmogelijk. Om de boodschap te delen van het creëren of aanpassen van de cultuur in de sportschool wordt een website geadviseerd waarop deze optie word uitgewerkt:


We hebben last van de macho’s, maar waarom zijn macho’s nou eigenlijk zo macho?

Voeg je header hier toe